Gel din flash

Hurra! Jeg har endelig lært det! At bruge gels ved flash foto.
Det har længe været en af mine opgaver at lave intranetportrætter i Lemvigh-Müller. Og når jeg gør det bruger jeg en flash i en omvendt paraply. Det giver et dejligt blødt lys. Men ofte har problemet været at det omgivende lys har set for varmt ud i forhold til flashlyset. Det kan ofte klares i Photoshop med en adjustment brush. Men det tager tid, og jeg har længe gerne villet lære at gøre det ordentligt allerede i optagelsen.

I de fleste tilfælde ser resultatet således ud:
2014-01-20brian01Her er min kollega Brian omgivet af hele tre slags lys: Dagslys, flashlys og også lidt kunstlys eller tungstenslys. Det må da være det man kalder blandingslys – og det ser ikke super godt ud.

Det er praktisk talt umuligt at styre det omgivende lys der er omkring os. Men flashlyset kan man manipulere med. Så i dag prøvede jeg så at ‘vende scenen rundt’ og skyde ind i lokalet, så der ikke kom køligt dagslys med udefra. Jeg fandt mit lille gelsæt frem og satte et CTO (color temperature orange) filter på flashen. Det orange filter gør flashlyset varmere, og på den måde kan man matche det omgivende lys.
2014-01-21gels01

2014-01-21flash01Umiddelbart ser første billede af min kollega Dorthe (nedenfor) alt for varmt ud. Men da farvetemperaturen nu er nogenlunde ens kan man senere rette hvidbalancen på én gang i billedbehandlingen.

2014-01-21dorthe01

For at få hvidbalancen på plads zoomede jeg ind på det hvide i hendes øje – og vupti blev farverne straks naturlige OG balanceret med baggrunden.

2014-01-21dorthe-ludvigsen1200pix01Det samme gør sig gældende udenfor i dagslys. Ellere rettere sagt, det omvendte. Flashlys er samme temperatur som dagslys (5000 K), men om aftenen eller om vinteren kan det virke ret ‘varmt’. Her bruger man så et blåt filter, for at matche det køligere omgivende lys. Det kræver en del øvelse, og kan være ret forvirrende, men er ret sjovt at arbejde med når man får det på plads.

Dette indlæg blev udgivet i Gear, Photography og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

