Skarphed er overvurderet

– sådan sagde Mads Holm engang til mig. Nok ikke så alvorligt ment, men alligevel. Når det gælder genren ‘gadefotos’ er det rigtige øjeblik mere vigtigt end at motivet er fuldstændigt skarpt. Og det vil jeg give ham ret i.

Det er til dels også det denne blogpost handler om. I den sidste uge har jeg lavet billeder endnu mere ‘old school’ end jeg plejer. Udover at skyde på manuelt program har jeg også slået autofocus fra. Det handler nemlig om ‘zone focus’ = Præ-focusering.
De nedenstående eksempler er alle skudt med fokus på ca, 1,2 meter. Man kan skyde temmelig hurtigt og og fra flere vinkler, når man ikke skal bekymre sig om hvor skarpheden ligger. Hvis skarpheden er forudindstillet på lidt over en meter på f/13 på en 24mm vil alt inden for ca. 70 cm til lidt over tre meter være skarpt. Eneste ulempe er at der skal være rigeligt lys så ISO må ofte op på 1200, 1600 eller mere.  Men det er ret befriende ikke at skulle fokusere og så komponere – “focus – recompose”. Prøv det 🙂

24mm

Dette indlæg blev udgivet i På gaden. Bogmærk permalinket.

2 svar til Skarphed er overvurderet

  1. Nabaz Anwar siger:

    Billede 3 og 5 er gode. 🙂

Skriv et svar

