Modeshow, udstyr og en del forvirring

Så er modeugen forbi for denne gang. Der var fester og shows rundt omkring i byen – og som sædvanlig fik jeg ikke nogen aftaler i hus – kun én. Typisk! Men det gør nu ikke noget.

Lørdag den 28/01 lavede jeg billeder for Modelhouse Productions på Refshalevej. De havde brug for billeder til et modeshow og den efterfølgende fest. Og hvad tager man med af udstyr til en opgave man ikke ved så meget om? Jeg vidste kun at der skulle bruges billeder af glade gæster, en Prins Henrik look-a-like og modellerne på podiet. Så jeg tog kun faste ‘primes’ med + en 70-200mm 2.8. Og et stykke hen ad vejen viste det sig at være en stor fejl.

Heldigvis var der plads nok, da der kun var tre-fire andre fotografer. Af min gode ven Dorthe havde jeg lånt et ekstra kamerahus, og planen var at det meste af tiden skulle der sidde en 24mm på den ene og en 85mm på den anden – og så skulle jeg bare klare mig igennem med én flash til begge. Da jeg hader overflashede billeder arbejdede jeg 90% manuelt. Men rent praktisk blev det lidt af en mareridt. Ikke kun fordi at det er upraktisk med et kamerahus dinglende fra hver skulder, men fordi husene ikke er ens. En 5D og en 5DmrkII. De har en del til fælles – og alligevel ikke. Så det blev en forvirrende arbejdsgang.

Billederne jeg valgte at sende til MHP er i og for sig blevet hæderlige nok. Men det krævede en del efterarbejde i Lightroom. Så jeg er kommet frem til at det bare er en svær genre med mange ‘missere’, og det kræver en del erfaring.
Klik på billederne for at se en større version.

Og hvad kan man så lære af det?
– Skal der bruges to huse skal de være ens!!
– Tag mange billeder!
– Vær ikke bange for at bruge en høj ISO indstilling. Så kan flashudladningen være lavere og den når længere.
– Forhør dig med arrangøren om muligheden for at stille din kamerataske et sikkert sted. Brug det som base, og tag objektiverne med i små ‘pouches’ i bæltet
– Når du ikke kan kontrollere forholdene er en zoom på sin plads

Så jeg har lært min lektie. Primes kan bruges til rigtig meget. Men zooms har (selvfølgelig) absolut sin berettigelse i situationer man ikke er herre over. Pokkers!

Her er hvad jeg havde med. Min 70-200mm kom slet ikke i brug.
Hvad ville du tage med til sådan en opgave?

Dette indlæg blev udgivet i På opgave..., Uncategorized og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

