Hr. Misiak

I slutningen af oktober var jeg i Polen for at lave billeder af Lemvigh-Müllers klippe- og bukkestation. Det er en mobil arbejdsplads hvor man fremstiller armeringsstål til byggepladser.
Opgaven bestod i at lave portrætter af medarbejdere og selve lokationen. Men her viser jeg kun to af billedene – ikke hele serien. Umiddelbart lyder måske ikke som verdens mest spændende opgave. Men jeg er ret vild med at lave billeder af folk der arbejder. Og gerne i et lidt rustikt miljø som på disse billeder. Det slår alle de mand-ved-computer billeder, som er lidt sværere at være kreativ med.

Dariusz her er afdelingsleder og arbejder ofte fra 07.00 til 21.00. Ja, han har travlt. Men ikke mere end at han havde tid til at stille op til to forskellige portrætfoto.
Jeg sørgede for at stille alt ind og være klar på forhånd, så han ikke behøvede at vente mens jeg fumlede med min 85mm. Lyset kom ind gennem nogle store vinduer fra min højre, og faldt flot på Dariusz og hans røde jakke. Med den rå væg (med Lemvigh-Müllers logo) som baggrund var billedet i kassen.


Klik og se en større version.

Det andet billede skulle laves indendørs på hans kontor, mens journalisten interviewede ham. Umiddelbart lå den lige til højrebenet, men på det første skud blev hans ansigt for mørkt, på grund af at han sad med ryggen til vinduet. Op af tasken kom min flash, som blev drejet til venstre ind i væggen. Resultatet blev ganske hæderligt, da flashen blandede sig naturligt med dagslyset.


Klik og se en større version.

I bladet, hvor billedet skal bruges, beskæres det tættere, så der er mere fokus på ham og hans hænder. Og selvom det jo er mig selv der layouter bladet ender det sjældent med den samme beskæring, som man forestillede sig ved selve optagelsen….

Dette indlæg blev udgivet i På opgave... og tagget , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

