Lav dybdeskarphed

I søndags var jeg i Jyllinge for at lave et portræt af en god bekendt, Anne, der ønskede et godt billede til Facebook og til jobsøgning. Da vi var færdige spurgte jeg hende om det var i orden, at jeg også skød et par billeder af hendes børn, Anna og Nicolai.  Det var i orden, og det er jeg rigtig glad for at jeg gjorde.

I Annes have var der en stor bøgehæk, og jeg forsøgte mig med en simpel opstilling tæt op af den, og kun med naturligt lys. Min 85mm blev åbnet helt op på f/1.8, så jeg måtte være omhyggelig med at stille skarpt på øjnene.

Det er ikke de store erfaringer jeg har med portrætfoto af børn. Og snapshots af min søsters børn tæller vel ikke helt med. Men Anna og Nicolai var SÅ cool! De stillede op som om det var det mest naturlige, og havde masser af tålmodighed. Men, jeg havde jo selvfølgelig den store fordel at de kender mig i forvejen, da de er min fætters børn. Og den tillid er meget værd.

I mine øjne er Canons 85mm 1.8 det helt rigtige objektiv til den slags portrætfoto. Efterbehandlingen i Lightroom bestod kun af lidt ‘løft’ i Levels og en smule Vignetting.

Dette indlæg blev udgivet i På opgave... og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

