Studenterne gav et lift

For fjerde gang i dag strømmer lyden af studenter der fejrer at eksamen er overstået ind af mit vindue.
I går ved samme tid var jeg tilfældigvis inde i byen, hvor studenter fra Ørestad Gymnasium kom forbi Storkespringvandet. De fleste af pigerne sprang i vandet, og det gik ikke stille af. En af pigerne gled og slog en flænge i øjenbrynet. Det så dog værre ud end det var. Da de skulle videre spurgte de om jeg ville med. Da de skulle til Østerbro sagde jeg ja tak.
De var rigtig søde. Jeg blev forkælet med krammere, dåseøl, sandwiches, champagne, mere øl og fælleshilsen: “Det her er Claus. Han får et lift til Trianglen”. “Heeej Claus!”

Ca. 20 minutter senere stod jeg af på cykelstien ved Sortedams Dossering. Sagde pænt farvel og gik hjem med ølsprøjt, småkager og andre uforklarlige emner i håret, på jakken og i kameratasken. Og med en slem ringen for ørene. Men det var sjovt…..

Kilk på billederne for at se en større version.

Dette indlæg blev udgivet i På gaden og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

7 svar til Studenterne gav et lift

  1. Ursula siger:

    Kender godt Sun Sniperen, Preben bruger den også.

    Jeg forstår godt hvad du mener og jeg tager mig selv i at gøre det samme både pga størrelsen set udefra og ikke mindst vægten. Det er ret tungt at slæbe rundt på 24-70 en hel dag. Men omvendt er det utroligt begrænsende kun at have en 85 mm med i tasken og hvis man så skal have flere, ja så er man jo lige langt vægtmæssigt plus at man så skal stå og skifte…….hmmm……

    Det er da også snart lidt af en udstyrspark du har samlet sammen…er det ikk?

    Glæder mig til indlægget om 24 mm! 😉

    • Admin siger:

      Det er et valg man må tage. Ved man hvad man skal ud at lave kan man jo pakke tasken derefter. I lang tid slæbte jeg alt for meget med. Hellere for meget end stå og mangle en dims. Men jeg endte med at være mindre mobil og blev bare hurtigere træt. En god øvelse er at tage ét objektiv med, f.eks. en 50mm, og så få det bedste ud af det. På et tidspunkt vil man helt sikkert stå og savne det man lod være hjemme, men det tvinger en til at tænke kreativt. Hvis jeg skal citere Jan Grarup så siger han: “Som udgangspunkt mener jeg at zoomobjektiver gør folk dovne. Det betyder at man beholder det samme standpunkt det meste af tiden. Med et fast objektiv bevæger jeg mig meget mere rundt om mit motiv”. Han siger i øvrigt også at han selv stiller skarpt selvom objektivet har AF. Han kan gøre det hurtigere (!)

      Flemming, som også har kommenteret dette har lige været i New York. Du kan jo spørge ham, men jeg mener at han kun tog tre glas med. 24mm, 35mm og en 85mm. Og han lod 24-70mm bliver hjemme. Og de billeder sparker rø…..! Så er man dækket godt ind og der er plads til andet i tasken.

      Til inspiration kan det jo ikke skade at se interviewet med Jan Grarup – selvom vi ikke er helt i samme kategori 🙂
      (I slutningen af videoen)

  2. Flemming Windekilde siger:

    Hold da k… nogle fede billeder! Super at du blev inviteret med ombord og endnu bedre at du takkede ja! Det er 7 rigtig gode billeder, fra en garanteret hård dag for de implicerede, men synes du rammer en rigtig god stemning der viser deres dejlige dag.
    PS – Kvaliteten af glasset fejler bestemt ikke noget! 🙂

  3. Ursula siger:

    Ooorv hvor er du heldig!! (Ja altså lige med undtagelse af alle de alternative hårprodukter du fik med hjem). Men at komme med og fange stemningen er da supercool! Superfede billeder, Claus! Elsker nr 2!

    • Admin siger:

      Tusind tak, Ursula 🙂
      Ja, det var ret heldigt at de ville have mig med. Selvom det var en relativ taknemmelig ‘opgave’, og motiverne var der lige foran mig, havde jeg dog et par bekymringer undervejs. Vognen svingede frem og tilbage og det meste af tiden skød jeg med den ene hånd mens jeg klamrede mig til vognen med den anden. På nogle af billederne rakte jeg kameraet (og min spritnye 24mm 1.4) ud over kanten for at skyde på langs med vognen. Her bagefter burde jeg nok ha’ påmonteret kameraremmen – men det syn’s jeg ikke der var tid til dér…! 🙂

      • Ursula siger:

        Ingen kamerarem???? Are you insane?!! Dén tør jeg altså ikke gå uden, når man netop kan risikere at stå i sådan en slags vovede stillinger.
        Jeg lagde godt lige mærke til hvordan du fik sneget en ny 24 mm med ind i samtalen, men fortæl mig lige hvorfor du vælger denne når du har en 24-70mm?

      • Admin siger:

        For det meste syn’s jeg den almindelige kamerarem er i vejen. En “Sun Sniper” rem er det jeg bruger – hvis jeg bruger en rem. Den gør at man bærer det nede ved hoften og vægten er fordelt tværs over skulderen.

        Ja, hvorfor en fast 24mm 1.4 når jeg har en 24-70mm 2.8? Siden jeg fik min 50mm 1.4 har jeg brugt den så ofte som muligt. Det samme med min 85mm 1.8. De er lettere, skarpere og så ser de ud af meget mindre. Man kan arbejde med lav dybeskarphed når der er hele to blænders forskel. Hvis jeg skal bruge zoomen på gaden virker den ofte ret intimiderende på folk. Og med en lenshood ser den endnu mere voldsom ud. Oveni det syn’s jeg bare at jeg bruger for lang tid til at zoome ud og ind til jeg på et tidspunkt er tilfreds. Det lyder måske åndsvagt. Men det er bare én ting mindre at tænke på undervejs. Så hellere zoome med benene 🙂 Jeg overvejer seriøst at sælge min zoom inden så længe.
        Jeg er ved at skrive et indlæg om min 24mm og om fordele og ulemper – så stay tuned 🙂

Skriv et svar

