Portræt af Rikke

I sidste uge lavede jeg et portræt af min kollega Rikke. Det skal bruges til hendes hjemmeside og det skulle gå lidt hurtigt.
Jeg har næsten altid mit kamera med i tasken, som regel men en 50mm 1.4 påmonteret. Det fylder ikke så meget og kan bruges til mange forskellige ting. Vi gik op på 4. sal og fandt et ledigt kontor med store vinduer. Da det skulle gå lidt hurtigt ville jeg bruge naturligt lys. Rikke er højere end jeg, så jeg fik den ide at placere mig lidt højere end hende og skyde nedad.
En ellers god gammel regel siger at der i kompositionen skal være mere luft foran ansigtet end bagved. Det forsøgte jeg at gå i mod, ligesom jeg bad hende vende ansigtet lidt til siden men stadig have øjenkontakt med mig.
Jeg brugte min 50mm 1.4 på f/1.8. Det giver en meget lav dybdeskarphed så det er lige på kanten af at hendes højre øje lige akkurat ikke er i fokus.
Men bortset fra det syn’s jeg det er endt med et fint enkelt portræt af Rikke. Hvad syn’s du?


Klik på billedet for at se en bedre og større udgave.

Dette indlæg blev udgivet i På opgave... og tagget , . Bogmærk permalinket.

8 svar til Portræt af Rikke

  1. Ursula siger:

    Man kan faktisk få nogle skønne billeder ved at have et meget oplyst vindue bag personen og så en reflector til at få lys i ansigtet… Ellers må i udenfor næste gang 😉

  2. Hej,
    Jeg må gi Ursula ret, baggrund få det hele til at se lidt “trist” ud. Men jeg kan nu meget lide lyset i ansigtet.
    /Søren

    • Admin siger:

      Ja, I har jo ret begge to. Det er dog lidt mærkeligt at det er blevet sådan. Det var skudt i almindeligt dagslys. Nogen bud på hvordan det kunne ændres til det bedre?

  3. Ursula siger:

    Nej, det er det jo faktisk ikke. Måske er det mere den lidt mørke/triste farve der er i baggrunden, jeg ikke er så vild med 😉 Ansigtet er skønt!

  4. Ursula siger:

    Jeg synes det er et rigtig dejligt billede, Claus! Lidt til den mørke side måske, men det kommer jo også an på hvad det skal bruges til.
    Det er også altid godt for os piger at blive skudt lidt oppefra. Det gør underværker for ansigtet 😉

Skriv et svar

