24 timers time-lapse

Update: Se den nye her nedenfor:
Nu har jeg lavet den samme video igen stort set kun med én undtagelse:
Det viser sig at “Green square mode” egner sig bedre end “Av mode”. På den måde vælger den selv ISO og lukkertiderne bliver dermed kortere end i første forsøg. På den måde er det lykkedes at få de ønskede to eksponeringer pr. minut – også om natten, der dermed er hele videoen blevet længere end i det første forsøg.

http://vimeo.com/moogaloop.swf?clip_id=15438652&server=vimeo.com&show_title=1&show_byline=1&show_portrait=0&color=00ADEF&fullscreen=1&autoplay=0&loop=0

Train station from Flashboywonder on Vimeo.

Dette er min første time-lapse video. Jeg har været meget i tvivl om jeg i det hele taget skulle vente med at vise den. Den er nemlig slet ikke god nok. Jeg taler altid for at man skal have selvkritik, og ikke skal vise sine billeder frem hvis man ikke er er tilfreds med dem. Arbejdet skal kunne stå alene uden forklaringer, undskyldninger og udenomsnak. Så her går jeg nok lidt imod min egen holdning.

http://vimeo.com/moogaloop.swf?clip_id=15265649&server=vimeo.com&show_title=1&show_byline=1&show_portrait=0&color=00ADEF&fullscreen=1&autoplay=0&loop=0

I en uge har jeg siddet med en helt ny udsigt fra min arbejdsplads. I 10 år har jeg arbejdet i Nyhavn og Store Strandstræde, men nu er vi flyttet til Herlev. På 3. sal har jeg en fin udsigt over byen hvis man da lige ser bort fra Lidl. Så jeg stillede mit kamera op i et mødelokale lidt længere væk, skød ud  gennem ruden og drejede opstillingen over mod stationen.

Selve teknikken skal der regnes lidt på, men det er ikke så svært. Min intention var tre billeder i minuttet pr. døgn og det ville ende med 4320 billeder. Jeg ville begynde kl. 08:00 og skifte memorycard ud i løbet af dagen hvis det var nødvendigt. Men da jeg efter fyraften gik hjem, og først kom tilbage 15 timer senere havde jeg ikke et kort der var stort nok. Intervallet blev ændret fra tre til to skud pr. minut, 2880 billeder i alt og så kunne jeg roligt gå fra det hele med et 8 gb kort i kameraet. Indstillingen var ‘jpeg mode’ på ‘medium size’ (RAW vil fylde alt for meget og skal efterbehandles) program Av (blændeprioritering) på f/ 6.3, 100 ISO og med et polfilter. Og det var en fejl fra min side. Polfilteret er ok, men de 100 ISO var tåbeligt og jeg burde istedet have kørt på den simple ‘Green square’ indstilling. På Av og 100 ISO endte eksponeringen om natten på et tidspunkt på 32 sekunder. Dermed nåede den ikke to skud pr. minut og intervallet gik i vasken. Det er derfor at natten ser ud til at gå ekstra hurtigt og skiftet til morgen er hurtigt overstået. “Green Mode” er helt automatisk og vælger også selv ISO værdi.

Canon 5D, 24-70mm 2.8 @ 28mm på stativ med timer, powerkabel + en meget vigtig ting: Sort afdækningsplast.

For at undgå reflektioner i vinduet inde fra lokalet pakkede jeg det hele ind i sort plastic. Men af en eller anden grund har det løsnet sig, og kan på noget af videoen ses i hjørnerne. Jeg havde heller ikke forudset dug på glasset! Damn! Hvordan undgår man det??

Men det har været ret sjovt at rode med, og det bliver ikke sidste gang. Kender du et godt og måske højt placeret sted der vil egne sig til dette?

Dette indlæg blev udgivet i Photography og tagget , , . Bogmærk permalinket.

9 svar til 24 timers time-lapse

  1. Catarina siger:

    Det´n er ski da vildt i orden den Timelapse – godt gået. Jeg får helt lyst til at fremstille nogle flere, men jeg skal desværre have pc’en tændt med et program som styre eksponereingen, da mit kamera ikke har den funktion. 😉

    • Admin siger:

      Tja, som næsten alt andet med denne hobby så har man liiiiige brug for at købe lidt ekstra udstyr, hvis man vil prøve noget nyt. Jeg smed f.eks. ‘biiiiiip’ kr. efter den timer/selvudløser som jeg brugte. Men det var fedt fordi den kan indstilles til at klare interval, antal og det hele. Jeg tror også jeg må lave en time-lapse mere. Men så må jeg bare finde et nyt sted………

  2. Palle siger:

    Brugte du videodelen i 5DMKII eller hvordan fik du den til at skyde i forudvalgte intervaller?

  3. Henrik siger:

    Duggen er måske på ydersiden af ruden-hvis det altså er energiglas? Det kan du nok ikke undgå. Måske kan du smøre lidt sulfovand på ydersiden af ruden foran kameraet, og så håbe det ikke kan ses. Sulfo nedsætter overfladespændingen, så dråberne ikke ses.
    Ellers ret sejt.
    Vh Henrik

    • admin siger:

      Hej Henrik
      Ja, duggen sidder udvendigt. Det er i 3. sals højde, og det med at komme ud og præparere glasset kan ikke lade sig gøre da vinduerne ikke kan åbnes. Men det må have været et fugtigt døgn mens optagelsen stod på. Her til morgen var himlen fantastisk smuk og jeg har besluttet mig for at gentage forsøget. Der var nemlig ikke noget dug!…..
      Stay tuned! 🙂

  4. Ursula siger:

    Supercool, Claus! Det er da et fedt projekt du har lavet og bevares man kan se lidt mørkt i hjørnet et par gange, men det efterlader jo plads til forbedring. Thumbs up!

    • admin siger:

      Rikke: Ja, lidt sker der da. bare ærgerligt med al den dug så man ikke kan se morgenen komme….
      Ursula: Tak, Ursula. Ja, jeg er ikke færdig med det her! 🙂

  5. Rikke siger:

    Det synes jeg er ganske godt og er faktisk overrasket over hvor meget der sker i Herlev efter mørkets frembrud 🙂 Cool projekt

Skriv et svar

