Hvor er det lovligt/ulovligt at tage billeder?

På Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles hjemmeside fandt jeg denne information om hvor man skal passe på med at pege kameraet hen og hvor man godt må knipse løs. Ganske nyttigt. Vidste du for eksempel at man godt må skyde billeder i servicelokalerne (i åbningstiden) på et posthus eller på et rådhus?

Ovenstående er ret god information at have styr på. Hvor tit har man ikke oplevet at en ophidset gut kommer hen og siger: “Hallo! Står du og tager billeder af mig? Det må du altså ikke!” Og så skal man selvfølgelig vide hvad man gør, hvorfor og HVOR man er.  Foregår det midt i Fælledparken den 1. maj kan man roligt sige:

Fotograf: Det må jeg godt. Vi befinder os et offentligt sted, og så må jeg godt lave billeder af de folk der er til stede.
Gut:  Jamen, du kan da ikke bare stå og tage billeder af os uden at spørge først!
Fotograf: Det kan jeg faktisk godt. Jeg kan ikke nå at spørge alle jeg vil fotografere om lov først. Hvis du har et problem med at der er medier til stede bør du måske overveje hvor du opholder dig. Det er min ret som fotograf.

Derefter kan man selvfølgelig være en flink fyr/kvinde og vise ham det omtalte billede på displayet, så han kan se at det (forhåbentlig) er ganske uskyldigt. Det man aldrig skal gøre er at udstille folk på en uheldig måde. Jeg har før fået fantastiske billeder i kassen, men har slettet dem igen fordi vedkommende var portrætteret på en kikset og uheldig måde. Sådan et billede vil der ikke komme noget nyttigt ud af.

Det er min erfaring at det bedst betaler sig at være positiv og forklarende, når man står overfor en ophidset festivalgæst, demonstrant eller anden person der ikke forstår hvorfor man laver billeder i vedkommendes nærvær. Man skal ikke forsøge at spille overlegen og begynde at opremse paragraffer eller vifte med et pressekort.

I 2009 fik jeg en stor skideballe af en ung dame der deltog i Københavns Karneval. Hun var på vej til et sambaoptog iført næsten ingenting, glimmer og en masse fjer på hovedet. Et flot syn! Hun gik ind på en af de mobile toiletter og der stillede jeg mig op og ventede. Jeg tænkte at det kunne blive et sjovt billede at se denne høje flotte sambapige komme ud af det lille toilet med den enorme fjeropsætning på hovedet. Da hun så kom ud og skulle til at lukke døren efter sig skød jeg to billeder. Og så blev hun vred.

Sambapige: Hov! hvad laver du? Du kan da ikke tillade dig at tage billeder af mig på toilettet!
Mig: Det gør jeg heller ikke. Du var på vej væk fra døren da jeg tog det.
Sambapige: Det er fuldstændigt grænseoverskridende! Jeg forlanger at du sletter det billede. NU!
Mig: Prøv at høre her: Jeg har ikke lavet billeder af dig på toilettet. Du var på vej væk, og havde kun lige akkurat fat i dørhåndtaget. Du kan ikke forlange at jeg sletter noget som helst. Se selv her på displayet – du er ikke udstillet på nogen uheldig facon. Du ser godt ud.
Sambapige: Jeg er fuldstændig ligeglad. Du sletter de billeder nu!!

Det endte med at jeg sagde til hende at jeg slettede dem “fordi jeg normalt er en flink fyr”. Og jeg har ingen interesse i at ligge mig ud med folk for ting som dette. Men samtidig gjorde jeg hende opmærksom på at jeg faktisk havde retten på min side til at beholde billederne – som i sidste ende faktisk ikke var noget særligt, så *DELETE*….

Dette indlæg blev udgivet i På opgave..., Photography. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

