Smil for helv……!

Nej, det er nu ikke fordi at jeg syn’s at folk altid skal smile på en portrætbillede. Langt fra.

Men den anden dag skulle jeg lave et portætfoto af en en gut i en stor dansk/amerikansk konsulentvirksomhed. Der skulle bruges et portræt til bl.a. Børsen og desuden billeder til deres intranet. Manden jeg skulle fotografere var flink og imødekommende og vi talte lidt om dit og dat inden jeg gik i gang. Det plejer jeg at gøre for at bryde isen og få løsnet lidt op for det hele. Han havde meget tralvt, så vi kunne ikke snakke alt for længe. Fire-fem minutter senere havde jeg eksponeringen på plads og vi gik i gang.
Jeg lavede fire scenarier: Et hvor han sad ved et mødebord, et hvor han sad ved sit skrivebord og to nede på gaden. Indenfor brugte jeg en paraply til hovedlys. Et enkelt setup der stort set altid holder. Udenfor kun tilstedeværende lys.
Jeg havde fået at vide at billederne også godt ville kunne blive brugt til tilbudsbreve, og det vil sige et brev med et tilbud og et billede af ham. Derfor så de gerne at billedet ikke var FOR smilende, men mere formelt. Og her kommer vi så til udfordringen: Jeg kunne næsten ikke få ham til at smile. Og det var lidt ærgerligt, for det var faktisk fryd og gammen når han endelig smilte bare en anelse. Han var nok selv af den mening at det gerne måtte se rigtig seriøst og formelt ud. Ud af ca. 40-50 billeder fik jeg heldigvis en lille serie med smil og uden smil.

Hvad gør du hvis den der skal tages billeder af er meget genert eller måske endda utilpas ved det hele?

Dette indlæg blev udgivet i På opgave..., Photography og tagget , . Bogmærk permalinket.

6 svar til Smil for helv……!

  1. Ursula siger:

    Inspireret af DIN kommentar har jeg nu lige lagt nogle af de portrætter op, hvor vi kom frem til et lille smil efter kig og vurdering. Feel free to look 😉

    • admin siger:

      Jamen, det ser da godt ud. Fint lys på dem alle. Og så kan jeg godt li’ at der er catch light i øjnene. Men jeg ved ikke om jeg er så vild med den hele hvide baggrund på det ene af dem. Men det er der måske en grund til…..?

  2. Ursula siger:

    Jeg har haft sammen oplevelse og er kommet frem til at det hjælper at vise dem nogle af billederne på skærmen, så de kan se hvor meget mere imødekommende de ser ud med et lille smil. Jeg tror de er bange for at det skal se for useriøst ud…og den illusion kan vi så i fællesskab arbejde os væk fra, når de har set forskellen. Det er faktisk endt med smilende billeder de fleste gange 😉

    • admin siger:

      Ja, det er en fin ide. At lade dem få et smugkig. Så indvolverer man dem også i at det jo faktisk er en fællesopgave man har gang i.
      Tak for din kommentar…. 🙂

  3. admin siger:

    Enig. At få folk til at tale om deres arbejde er som regel noget der kan åbne op.
    En anden ting jeg også plejer at gøre er, at holde synlige pauser et par gange. Så skifter jeg objektiv, retter på paraplyen eller noget andet. Så får de lidt luft og er ikke så meget ‘på’ mens min opmærksomhed er et andet sted.

  4. Marianne siger:

    Får dem til at tale om sig selv og tager en aller helvedes masse billeder i håb om at jeg får nogle uden snakkemund.
    Nu fotograferer jeg jo mest børn, men hvis man kan få dem til at snakke om venner/interesser ol. så har de tendens til at glemme kameraet og det tror jeg egentlig også godt kan virke på voksne..

Skriv et svar

